Πέμπτη 3 Μαρτίου 2011

Κινητήρες





π ε ρ ί π τ ω σ η   3-κ ύ λ ι ν δ ρ ο υ   κ ι ν η τ ή ρ α  }

Στους κινητήρες αυτού του τύπου βρίσκουμε 3 κυλίνδρους παρατεταγμένους σε μια ευθεία. Εδώ έχουμε ανάφλεξη κάθε 240 μοίρες γωνιακής περιστροφής του στροφάλου ενώ η ακολουθία της ανάφλεξης είναι : κύλινδρος 1 - κύλινδρος 3 - κύλινδρος 2 (1-3-2). Παρατηρώντας την αρχιτεκτονική του κινητήρα αυτού, βλέπουμε πως ο στροφαλοφόρος άξονας δείχνει απόλυτα ζυγισμένος. Ασχέτως, δηλαδή, από τις θέσεις των εμβόλων, το κέντρο μάζας όλων των κινούμενων μερών παραμένει στο ίδιο σημείο. Συνεπώς, δεν έχουμε εμφάνιση κραδασμών. Τα παραπάνω ισχύουν σε ένα βαθμό αλλα όχι απολύτα. Αυτό διότι ο στροφαλοφόρος άξονας δεν είναι σημείο, αλλά έχει μήκος και μάλιστα σημαντικό. Επίσης οι διωστήρες και τα έμβολα είναι συνδεδεμένα με τον στρόφαλο στα άκρα, και όχι στο κέντρο αυτού, άρα οι δυνάμεις που ασκούν στα 3 σημεία σύνδεσής τους με τον στροφαλοφόρο δημιουργούν παλινδρομική κίνηση. Στους κινητήρες αυτού του τύπου δεν εμφανίζονται κραδασμοί και αναπηδήσεις στον κάθετο άξονα του κινητήρα αλλά δονήσεις των άκρων ως προς το κέντρο σημμετρίας του κινητήρα που είναι περίπου στο μέσο του στροφάλου. Για την εξάλιψη αυτού του φαινομένου αλλά και γενικότερα των κραδασμών κάθε είδους, οι σχεδιαστές κινητήρων επινόησαν τους αντικραδασμικούς άξονες. Οι άξονες αυτοί τοποθετούνται σε συγκεκριμένες θέσεις παράλληλα με τον στροφαλοφόρο άξονα και είναι εφοδιασμένοι με αντίβαρα. Τα αντίβαρα είναι τοποθετημένα σε αντιστοιχία με την τοποθέτηση διωστήρων και των εμβόλων τον στρόφαλο. Οι αντικραδασμικοί λοιπόν παίρνουν κίνηση από τον στρόφαλο και κινούνται με τέτοιο τρόπο ώστε τα αντιβαρά τους να κινούνται αντιδιαμετρικά με τα παλινδρομούντα μέρη του στροφάλου. Με αυτόν τον τρόπο "μηδενίζονται" σχεδόν οι κραδασμοί. 
Ωστόσο, για να κινηθεί ο ένας ή οι περισσότεροι αντικραδασμικοί άξονες απαιτείται κατανάλωση μέρους της ισχύος που δημιουργεί ο κινητήρας. Συνεπώς όσο πιο ομαλή η λειοτουργία του κινητήρα τόσο ελαφρύτεροι και λιγότεροι αντικραδασμικοί άξονες χρειάζονται. 

{ σ χ έ δ ι ο   3-κ ύ λ ι ν δ ρ ο υ   κ ι ν η τ ή ρ α  }


π α ρ α δ ε ί γ μ α τ α  3-κ ύ λ ι ν δ ρ ο υ   κ ι ν η τ ή ρ α  σ ε   μ η χ α ν ή   κ α ι  τ ο  s m a r t }
Triumph Rocket III
Smart
[πηγές : mybike.gr, wikipedia]


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου